torsdag, september 28, 2006

Ein doppelzimmer fur morgen

Kom och tänka på en sak för en stund sen. Tjuvar. Nej inte den vanliga varianten som slår dig med en påk i bakhuvet och sen snor din plånbok (ok, detta hade ju faktiskt varit en rånare och inte en tjuv) utan om såna som stjäl dina ord. Tror inte jag gillar dem särskilt mycket. Har du varit med om det nån gång? T ex om det sitter hyfsat med folk runt ett bord och man säger nåt kul men bara några få hör det, sen några sekunder senare upprepar någon det roliga och alla skrattar. De snor ju skratten! Grinvarning på mig anar jag.

Ok, kanske ett dåligt exempel men ändå. Är det någon som fattar vad jag menar? Folk som upprepar dina ord, dina smarta formuleringar för att sen få cred för det.

Tänker på en särskild sak som hände för ett rättså bra tag sen tror jag, men det var den händelsen som påminde mig om det hela idag. Kan inte nämna det eftersom det är ett lite väl specifikt fall, men strunt samma.

Alltså, jag gillar citat och sånt, men det roliga med dem är att det ju är för att någon annan har sagt det förr och den man säger det till förstår referensen. Säger jag "I am your father Luke" så reflekterar nog ingen över vad jag säger egentligen, utan folk skrattar för att det är Star Wars. Alla är med på att det är någon annans ord.

Känns som om det bara är gnäll det här, men kanske det som jag är bäst på ibland.

Slutsummering:

Bajs.

3 Comments:

At 7:45 em, Blogger daniel said...

låt mig ge dig ett exempel:
externskämt

rings a bell?

=)

 
At 11:45 em, Anonymous Anonym said...

Jag vet precis vad du menar! Inte för att jag ofta säger något roligt eller smart men ändå.. :D

 
At 12:20 fm, Blogger Sajmon said...

Men var det du som kom på externskämt? Vet inte ens om jag använder det utrycket direkt eller om det ens existerar förutom i tankarna. Sen var det nog inte din heller. Men grejen var mer att tänk om du är på en fest eller nåt och berättar en rolig historia för en kompis, sen berättar den personen historien vidare för alla på festen. Det var ju dina skrattpoäng som han då plockar åt sig. (från simon som tänker sig livet som en tv-lekshow)

Lurkorv var min iallafall.

 

Skicka en kommentar

<< Home