onsdag, september 06, 2006

Nya rutiner

Den här veckan så började jag jobba. Jag har jobbat förr. Sen jag var 15 har det blivit jobb varje sommar, även om det har funnits tid till ledighet också.

Men det jag kommit att tänka på nu är att jag nog aldrig har hunnit vara på en arbetsplats så pass länge att jag känt mig säker på jobbet. Det har ofta varit att man jobbat en månad på ett ställe, inte särskilt mycket tid för att lära känna folket eller för att ensam klara de olika problem som dyker upp. Får se hur länge jag stannar där jag är nu, men förhoppningarna är att det blir runt ett år.

Jobb och utbildning. Jag kommer ihåg lite om hur tankarna gick inför gymnasievalet. Man skulle gå på gymnasiet för att därefter läsa vidare på universitet/högskola. Vad man skulle läsa senare spelade kanske mindre roll i sammanhanget. Men det blev teknisk linje med IT-inriktning för min del. Det jag tänkte när jag skulle börja var att det skulle bli väldigt häftigt att få spendera väldigt mycket tid vid datorerna och lära sig att programmera och annat häftigt. 3 år senare så visste jag att en hel arbetsdag framför en dator var inget för mig. Seriöst, göra databaser och programmera, jag ser inte särskilt mycket glädje i det.

Men åter till gymnasievalet. Jag vet inte hur det funkade där du gick, men så som jag såg det så var det natur man skulle gå om man var smart. Teknisk är väldigt lik, så där var också smart folk. Det man inte skulle gå var de mer praktiska inriktningarna som bygg-, fordon- och elprogrammet. Där gick de mindre intelligenta som inte klarade av något annat. Vem vill egentligen ha ett enformig jobb i en indrustrilokal resten av livet?

Men det är kul att se tillbaka. Efter gymnasiet har det blivit lumpen och 2 års högskolestudier. Det mesta som lästs har varit matematik och fysik. Men nu är man där. Där så många hamnar antar jag. Bland dem man såg ner på. Industriarbetare och snart medlem i Metall. Så kan det gå.

1 Comments:

At 6:19 em, Blogger sing your life said...

Jo, jag sover en hel del men ändå är jag trött. Fast nu den senaste veckan har jag lagt mig runt 11. hehe;)
ska du med till lägret?

 

Skicka en kommentar

<< Home