torsdag, november 08, 2007

Temet Nosce

Jag vet inte hur det är med er, men visst finns det vissa personer som man ibland blir extra besviken på? Kanske inte för att de vanligtvis är bättre än alla andra, men det känns som att ens hopp om dem var satt lite högre.

Situationer kan dyka upp, ibland lite oväntat. Och det är svårt att veta hur man ska reagera. Som när det händer stora olyckor. Vissa får panik, andra blir helt lugna och den tredje går det inte att få kontakt med. Men det är svårt att veta vem som kommer reagera på vilket sätt. Man kan ju svara på det i förväg och säga att man själv är den lugna som fixar biffen när alla andra sitter och gråter i ett hörn. Men man vet ändå aldrig riktigt hur det blir förrän man väl hamnar där. Man ljuger ju kanske inte när man svarade tidigare, men man var inte i ett läge där man visste svaret.

Jag har hamnat i samma läge två gånger nu. Inte exakt samma sak kanske, och egentligen så har det inte spelat så stor roll. Men det är ändå hyfsat liknande, och det är fortfarande samma stötesten. Jag trodde inte att den fanns där förr, men jag blir mer och mer medveten om dess närvaro. Och jag tycker att jag borde veta bättre, men ändå så lyckas jag inte övertyga mig själv.

Know thyself.