torsdag, februari 14, 2008

HDD eller RAM

Jag börjar tänka på det mer och mer måste jag säga. Mitt minne är så grymt selektivt. Eller kanske inte selektivt, men det fungerar så olika beroende på vad det är. Namn, telefonnummer, siffervärden, ja, även formler kan jag ha svårt för att memorera. Det var inte alltför länge sen jag lärde mig Signes hemnummer utantill, men nu har jag ändå knappt nån nytta av det pga flytten. Sånt är jobbigt.

Det jag är lite bättre på är att komma ihåg vad folk sagt. Tankar som de har. Kan ju vara så att det gör mig till en hyfsad lyssnar. Historier är jag också bra på, kommer ihåg storyn i de flesta filmer jag sett, och även i vissa som jag inte sett. Jag kan dock nästan inte nämna en enda karaktär som figurer i dem, inte ens i mina favoritfilmer. Klart det finns undantag, Forrest Gump t ex, eller folk från Star Wars och Matrix. Men i övrigt så har jag det svårt med den biten.

Någon som har bra tips på vad jag ska använda mitt minne till?