tisdag, juli 28, 2009

Film-daggs!

Så det hyrdes film förra veckan, tre stycken närmare bestämt. The Wrestler, HellBoy and the Golden Army och Lars and the Real Girl. En storfilm som blivit rejält hyllad av kritiker, en serietidningsaction och en lite mer indie-feelgood-film. Jaja, den är väl inte jätteindie-direkt, men jag skulle nog ändå klassifiera den som det. Ett rättså bra gränssnitt över vilka typer av filmer jag brukar se. Sen slänger jag även in att jag såg Dan in Real Life (Min brors flickvän på svenska), men den gick på dumburken. Tror faktiskt jag gillade dem bäst i bakvänd ordning sett från när jag listade dem. Så lite +/- i den fortsatt felaktiga ordningen.

The Wrestler
+ En "bra" film.
- Hade svårt för att riktigt bry mig om någon av karaktärerna (vilket innebär fett mycket minus).

Hellboy
+ Gillar olika mytologiska grejer som blandas in, fick lite vibbar av Pans Labyrint stundtals, sen efteråt så kom jag på det att det var samma regissör, så inte helt konstigt. Tänker då kanske mest på tandfeerna, skogsguden, vakten in till alvkungen och "döden". Fick lite Paleman-vibbar där.
- Meh.

Lars and the Real Girl
+ Go, udda film.
+ Lars. Så sjukt nära att bli karikatyr, men helt klart trovärdig trots allt.
- Visst finns det mycket kärlek i filmen, men inte riktigt den som man kan sitta och mysa av. Eller iallafall för lite av den.

Dan in Real Life
+ Steve Carrell. Utan att tänka för mycket, men han har varit über i The Office och så klart Little Miss Sunshine.
+ Kan det bli mer feelgood?
- Ja, om de låtit bli att göra Dan stundtals jobbig.

Så, nu har jag visat prov på hur man kan göra riktigt dåliga filmrecensioner. Jag kan göra det ännu mer kortfattat. Kanske, kanske, se, se. Kanske = gör som du vill. Se = se den.