onsdag, juli 08, 2009

"You know what my father was? A wheel! The first wheel! And do you know what he transformed into? Nothing! But he did it with honor!"

Idag har jag hunnit med att se två filmer. Det gäller att välja vad man vill lägga sin tid på. Vissa filmer rekommenderar man, det händer kanske inte helt ofta, men efter helgen valde jag att göra det. Efter den här dagen så vill jag göra det motsatta. Jag satte mig ner och såg Jumper. Snälla, se inte den filmen. Den är inte värd din tid. Det fanns inget bra med den, inte ens några häftiga specialeffekter som gjorde ett sista dödsryck för att öka intresset. Den var bara dålig. Riktigt dålig. Och då hade jag ändå låga förväntningar från början.

Sen hann jag med att se Transformers på bio också. Vill helst inte ge kommentar på den nu direkt efteråt eftersom det aldrig brukar bli bra. De försökte göra en ny variant på Megan Fox-scenen från ettan, men den nådde inte riktigt upp till föregångarens "klass". De gjorde även ändringar i vem som skulle vara den roliga sidokaraktären. Synd att det är så få som försöker göra seriösa filmer av serietidningar och liknande. Inte för att Transformers är den serie som är mest riktad till vuxna, men det hade varit kul om de vågade tro något om sin publik istället för att ha med mängder av fåniga skämt och helt kassa dialoger. Det som gör filmen, och så var det väl i ettan också, är såklart Autobotsen och Decepticons. Och Optimus Prime är alltid kungen.

Rubriken är ett citat från Transformers, en variant på en klassisk sketch av Monty Python.