fredag, maj 26, 2006

Speed of light

Han var nog lite smartare än vad jag är Idag har jag mätt och räknat lite på ljusets hastighet. Metoden som vi använde var väldigt lik den Foucault använde på sin tid, vilket var 1862. Hans idé var dock bara en förbättring av en tidigare variant. Han kom skrämmande nära det man numera ser som ljusets hastighet numera, alltså runt 3*10^8 m/s. Vi kom inte lika nära, men ändå 3,4*10^8, så ändå helt ok. Vi var nöjda. Sträckan som nämns i punkt fem på bilden uppmätte vi till ca 0,2 mm. Stora tal det rör sig om alltså. Fattar inte att man kan komma på idén ens.
Nästan så här gjorde vi

1 Comments:

At 12:41 fm, Blogger lisa said...

du är galen...hur kan man ens lägga tid på nåt så abstrakt? så...svindlande o omöjligt att kolla upp? hmm, insåg nu att jag inte ska kasta hästskit i välfläktade rum, men ändå.
jag är trött. jag ska på hajk imorgon. jag ska sova. g'natt.

 

Skicka en kommentar

<< Home