onsdag, november 05, 2008

Vet inte riktigt

Ok, nu blev det lite väl mycket länkar och inte särskilt stora mängder text. Men det vore trevligt om någon tog sig tid att lyssna på nån låt eller nåt sånt. Om det så är bara för att göra mig glad, jag bryr mig inte om anledningen i det här fallet.

Men jag tänkte lite på det idag på jobbet. Hela grejen med att målet kan helga medlen. Ja jag vet, det är konstiga ord i det där uttrycket. Men att för att åstadkomma nåt bra så måste man göra lite dåliga saker. Som att döda i självförsvar t ex. Hela grejen gör mig väldigt kluven faktiskt. Rent allmänt så har jag svårt att försvara principen. Just att döda i självförsvar anser jag vara ok, men samtidigt tycker jag att tanken bakom gärningen kan spela sjukt stor roll. Folk med sina hemliga agendor, finns det något värre? Kan inte alla köra med öppna motiv istället, så att man slipper lite av spelet som förekommer hela tiden?

Moraltesten i Christer varje vecka är en bra grej, man får helt klart tänka igenom sakerna själv väldigt mycket. Och varje vecka så brukar det dyka upp nya argument för någon av de olika sidorna, och man får själv göra avvägningen av vad som känns "rätt". Det har hjälpt mig att komma fram till svar i olika frågor, och i vissa andra så har det fått mig att se problematiken i den sida som jag tidigare valt. Gråskalorna blir bara fler och fler.