torsdag, november 13, 2008

Dagens dilemma

Inspirerad av Christer eller ej kan helt klart diskuteras, men det spelar mindre roll. Här är den hypotetiska situationen:

Du ska cykla iväg den vanliga vändan till den närliggande matbutiken. Det är höst, vilket innebär mörker, och trots ditt bättre vetande så har du inget cykellyse. Visst, man kan vara lite orolig att polisen ska få syn på dig, men hur ofta ser man polisen när man bor i en mindre ort?

Precis när du cyklar ut från ditt område och ska cykla över på andra sidan vägen kommer det en bil. Du saktar in så du inte ska passera förrän den kört förbi. Precis samtidigt som den kör förbi så ser du att det visst råkade vara en polisbil. En snabb tanke är att de orkar väl inte bry sig om en cyklist utan lampor. Du vänder dig om, ser att bilen bromsar in och börjar blinka för vänstersväng. Där är ingen vägkorsning som leder åt vänster, och när den börjar svänga så är det inte så svårt att förstå att den ska göra en u-sväng. Nu är det snabba beslut som gäller, antingen stanna kvar och vänta in dem, cykla vidare och låtsas om ingenting, eller snabbt vända om och bege dig dit du kom ifrån. Du är rättså säker på att du kan komma undan. Å andra sidan är det inte så kul att misslyckas med att komma undan.

Men egentligen så är det inte risk-faktorn som ska vägas in. Frågan är, stannar du och tar ditt straff, eller försöker du komma undan? Vore kul om någon orkade svara.

7 Comments:

At 8:26 em, Anonymous Anonym said...

Stannar och tar mitt straff. Hoppas dock att det är snälla poliser som bara säger till mig att byta lampa.

 
At 12:05 fm, Anonymous Anonym said...

tror jag hade cyklat iväg i ingen snabb fart och låtsats som ingenting tror jag. brukar ha mp3-spelare så då kan man skylla på att man inte hört dom eller nått

 
At 1:43 fm, Blogger Unknown said...

kul att du skriver om det idag. Cykla precis hem ifrån Mariell o tänkte hur trist d hade varit om man blivit stoppad o fått 600kr i böter eller nåt. MEN skulle ja nu ha sett polisen och sedan sett att de vänt, hade ja först försökt ta en annan väg för att slippa böter, men samtidigt inte rymma. Pengar e pengar. Att ja cykla utan lampor dödar ingen, så de måste ha tråkigt om de vänder pga det ;) Men hade inte gömt mig för då e man ju verkligen misstänksam. Så blir man tagen så blir man. Billigare i längden att köpa lampor och samtidigt inte riskera att bli påkörd. Det senaste tänker jag dock ALDRIG på. Bara ifall Farbror blå skulle stoppa en.

 
At 9:12 fm, Blogger Soulman said...

stannat o ta mitt staff såklart. jag skulle inte våga något annat! :)

 
At 9:42 em, Blogger Sajmon said...

emil:
Men om de inte ropat eller på annat sätt signalerat att du ska stanna, du behöver inte ens skylla på något? Det borde väl iofs bara stärka dig i att du handlar rätt.

Som lite småintressant sidofakta så vände jag om, parkerade min cykel, och gick tillbaka in i lägenheten. Det jag funderat mest på i efterhand är samvetsfrågan, och om jag rent tekniskt begått något fel, förutom då att cykla utan ljuse så klart.

 
At 11:40 em, Blogger Idschen said...

Att cykla utan lyse känns inte direkt som något brott.. jag menar det är bara en fara för migsjälv eftersom jag kan bli påkörd pga att folk inte ser mig. Cyklar man i stan med massa gatlampor överallt så biiig deaaaal!

Jag hade nog gjort som Emil, låtsats som ingenting alternativt stannar vid närmsta trappuppgång och gått in som om jag ändå skulle dit ;)

Polisen borde inte lägga tid på sånna struntsaker när folk kör omkring på våra vägar alldeles för fullt och med alkohol i blodet! visst 600kr är sura pengar men jag hoppas iallafall på följande:
Har jag inga lampor på cyklen kommer inte polisen kunna se mig när jag cyklar så hur ska dom ta mig?

har fått mina lampor stulna för många gånger för att bry mig om att köpa nya...

 
At 12:45 fm, Blogger Sajmon said...

Problemet är väl inte bara att det är en själv som råkar illa ut. Om någon kör på dig så du dör så får den leva med det, inte en helt kul grej troligtvis.

Rent sådär så tog jag inte upp det pga att diskutera hur lagen ser ut eller vad man tycker om den. Det lite mer intressanta är att analysera sin egen moral. Hade läget varit annorlunda så hade jag nog inte vänt om, men det kändes som ett bra tillfälle att slippa bli av med 500 spänn eller vad det nu kan tänkas kosta. Men hade jag svarat när någon annan frågat mig om hur jag hade gjort så hade det inte varit helt omöjligt att jag sagt att jag skulle stannat kvar eller fortsatt som om ingenting hänt i väntan på domen.

Så för egen del handlade det kanske om att inse hur självgod man kan vara ibland, vilket inte är en helt kul upplevelse.

 

Skicka en kommentar

<< Home