söndag, november 16, 2008

Seriositet

Rent allmänt så känns det som att de flesta är väldigt seriösa. Nu har jag inte koll på särskilt många egentligen, men de få gamla klasskamrater man har koll på på Facebook så verkar det som att alla numera antingen har läst klart eller håller på att läsa någon häftig utbildning. Och det här handlar inte om att dissa någon eller att säga vad som är rätt och fel. Men jag har inte lika lätt att vara så säker på vad jag vill göra. Folk lägger 5 år på att utbilda sig och få ett "bra" jobb. Och jag hoppas verkligen att de då får göra nåt som de verkligen gillar. För rent sådär så tycker jag inte de verkar så mycket bättre. De flesta som har utbildning och jobb tjänar väl hyfsat gott med pengar om det nu spelar någon roll, men å andra sidan så verkar även många av dem ha en sådär 50 timmars arbetsvecka och inte alltid särskilt mycket fritid.

Cheferna på mitt jobb t ex, visst de har in några tusen mer i månaden än mig. Men de är alltid på jobbet före mig, efter mig, och ofta snabbvisiter som de måste göra både lördag och söndag. Det är inget som direkt får mig att tänka att jag måste skaffa en schysst utbildning. Den bästa orsaken är kanske att det blir snäppet enklare att skaffa jobb. För de flesta i alla fall.

Fast det kanske bara är jag som tänker så pga att jag aldrig haft några sådana drömmar. Om att bli polis, läkare, arkitekt eller vad det nu kan vara. Eller att jag är för slö och inte orkar kämpa om det ser för svårt ut.

Om nu allt är fixat vilket jag inte har ett dugg koll på för tillfället så blir det konsert nu i veckan. Tiger Lou, kan nog bli bra.

2 Comments:

At 3:07 em, Blogger Soulman said...

I alla fall är det inte bättre att vidareutbilda sig. det kan vara så att man inte tjänar på det. Problemet med mitt jobb jag vill ha är att det kräver 3,5 års pluggande. Man får bara hoppas att det är värt det. Plugga till det för pengarnas skull kan jag inte påstå att jag gör. jag får väl gifta mig rikt ist :) haha

 
At 9:15 em, Blogger Sajmon said...

Nej, i ca alla fall så pluggar väl ingen för pengarnas skull. Men med tanke på hur mycket till man lägger på det så får man verkligen hoppas att det är ett arbete som man gillar. Det är ju inte särskilt kul att behöva göra om det hela.

 

Skicka en kommentar

<< Home