måndag, april 20, 2009

Jag har bajs i skorna

Dagens stora nyhet. Nej, jag pratar inte om FN:s konferens mot rasism där flera delegater stormade ut. Sjävklart handlar det om 18-års gräns på solarier. Vet du vad? Jag bryr mig faktiskt inte. Ipred-hatarnas kvinnliga motsvarighet kommer väl börja snacka om sina rättigheter och hela den biten. Kanske att de är värt att lyssna på dem när de blivit myndiga och se om de håller kvar vid sina åsikter då. Ofta brukar det väl vara så att man bara blir upprörd om något drabbar en själv, inte om några andra får avstå sina "rättigheter".

Men att sola. Personligen så tycker jag att det är en av de fånigaste aktiviteterna man kan ägna sig åt. Vad är grejen egentligen? Och framförallt solarie, det måste vara lika idiotiskt som att ha mobilen i framfickan. Troligtvis så kommer väl alla födda 75 och senare dö av strålningsrelaterade skador. Inte för att vi bryr oss nu, men det är väl som när röntgen uppfanns. Konstigt nog så dog alla lite senare efter att ha levt halva sina liv med strålningen. Kanske att biverkningarna är långsammare nu, men jag känner mig ändå hyfsat säker på att det är kört för oss alla.

Just det, sola. Varför? Kan någon ge mig ett bra svar? Snälla, säg inte för att det är snyggare..orkar inte riktigt med såna svar.. Men det är väl kanske det det handlar om? Det är värt att dö för bara man får se bra ut. Vanligtvis så är folk mer rädda om sitt yttre än om sitt inre. Det som är på insidan berör bara en själv, man blir inte dömd för den biten. Som att röka. Det dödar, förhoppningsvis så vet de flesta om det numera. Avskräcker det? Lite, men inte särskilt mycket. Hörde en som slutade röka för att det skulle påverka hyn. Alltså, inte lungcancern och de andra roligare bitarna. Hudproblem.

Brister är helt klart jobbiga att visa upp. Det är nog så för de flesta. Men vet hur det oftast är? Iallafall enligt min egen erfarenhet. Det jobbigaste med brister är just att dölja dem. Att hålla upp fasaden, att ljuga. Rädslan för att bli påkommen. Men om man istället lägger upp korten, säger som det är. Då finns ju inga hållhakar längre. Inga hemligheter som man fruktar ska komma upp till ytan. Tänk gärna lite på det.

6 Comments:

At 5:31 em, Anonymous Linda said...

du får gärna va blek om du vill :)

 
At 8:18 em, Blogger Soulman said...

Jag tror att en anledning till att man solar är att man vill åt ljuset och värmen. Det är ganska många som reser utomlands på de kalla och ruggiga månaderna i Sverige till varmare breddgrader. Jag tänker att man får lite värme och ljus i solariet och det kanske är en av de saker man är ute efter. Det är billigare än att ta en resa. det är ju bevisat att människan mår bättre när vi får solljus. även om det är fake.

 
At 9:38 em, Blogger Sajmon said...

Klart att det är ljuset och värmen man vill åt. Det är ju därför man har solarieglasögon så att man inte ska bränna bort sina hornhinnor.

Sen kan man fråga folk om de går dit för att få ljus och värme eller om det är för att de ska bli bruna så blir det ännu enklare att bevisa min tes.

 
At 10:34 fm, Blogger lisa said...

jag har faktiskt fått rekommenderat av en läkare att sola. sug på den du.

 
At 9:56 em, Blogger Sajmon said...

Lisa: Det var nog bland det mest udda jag hört på ett tag.

 
At 3:13 em, Anonymous Anonym said...

man behöver ju inte sola massor solarie, året om, men om man till exempel ska på bröllop o vill känna sig lite fräsch är det nog ingen större fara om man solar lite, om man jämt är knallbrund ock är det kanske intve så nyttigt.

 

Skicka en kommentar

<< Home