onsdag, maj 27, 2009

And it's so hard to change, from wrong to everything O.K.

Dear John blir bara bättre och bättre, men ibland är den nästan lite väl tung att lyssna på. Violent fastnade jag rejält för för första gången idag. För för första. Bra ordföljd dör. Men låten är ändå bra. Även om mitt språkbruk inte är ofelbart.

Klockan är halv ett. Det är inte bra med tanke på morgondagen. Men det är faktiskt torsdag imorgon. Så efter det så har jag tre dagar som jag inte behöver gå upp om jag inte vill. Så troligtvis kommer jag vakna extremt tidigt alla dessa dagar, och inte alls få sova ut som jag borde. Helger klarar man inte av att ligga kvar i sängen mer än 5 minuter efter att man vaknat, vardagar känns det som att man kunnat stanna där för alltid.

Ibland känns det som att man är på väg att sugas in i det där svarta hålet. Men märker man om man väl fastnat där? Blir inte tiden oändlig, eller möjligtvis massan, i ett svart hål? Jag hade en teori en gång angående svarta hål. Som ni vet så rör det sig om massor med så hög massa och densitet att det t o m drar till sig ljuset. Och det ljus man ser är reflektioner, alltså går det inte att se svarta hål. Ingen har alltså någonsin sett ett svart hål, men man tror ändå att de finns. Nej, jag tänkte inte göra någon jämförelse med Gud, det jag tänkte på satelliter. Ljus som inte ligger tillräckligt nära det svarta hålet för att "sugas in" kan ändå böjas av gravitationen. Borde det då inte finnas ljus som är på ett sådant avstånd att det bara går runt, runt, runt det svarta hålet? Som en satellit helt enkelt. Jag frågade det när jag läste fysik, men fick bara ett nej till svar. Jag tror ändå på min teori.

Men vad händer om det samlas en extremt stor mängd ljus där? Fungerar det så? Hur var det nu, består ljus av partiklar men beter sig som vågor? Eller både beter sig som vågor och partiklar. Minnet är inte alltid det bästa. Och den ständiga frågan är ju också såklart om C verkligen är en konstant. Stora mysterier som jag aldrig kommer lösa. Kanske någon annan, man kan ju alltid hoppas. Sanningar är bara sanningar tills de är motbevisade.