söndag, juni 07, 2009

Tillit

Idag har det varit val. Jo jag röstade. Och partiet jag röstade på fick minst en mandatplats vad jag vet. Så känner jag att jag bidragit till det demokratiska samhället? Inte ett piss.

Hur var det, ca 40% av de röstberättigade inom EU gick och röstade? Minskat med 4% eller nåt sånt sen förra EU-valet. När man tänkte att det kanske blivit lite större nu och EU verkar få mer och mer makt så kanske fler går och röstar. Men så är det inte.

Jag tycker nog att samhället blir mer och mer skrämmande. I ett demokratiskt samhälle så är det medborgarna som väljer vilka som ska styra, och sen är det deras uppgift att granska staten så att de verkligen sköter sig. Men känslan av att det är vi som blir granskade och inte tvärtom blir större och större. Sätt upp några punkter angående den personliga integriteten som du inte tycker ska få brytas, kolla listan om 10-20 år och kontrollera om gränserna har flyttats eller ej.

Det är olagligt att läsa någon annans brev. Jobbar du så kanske arbetsgivaren kollar din e-mail. Och vem vet vilka som egentligen har koll på ens hotmail- eller gmail-konto? Vi är nog rättså körda.