tisdag, december 02, 2008

I hope you enjoyed your stay

Det är inte lätt att rätta andra. Det finns en överhängande risk att folk inte gillar det. Och det finns ingen roligare att rätta än den som brukar rätta andra. Så kanske folk kommer börja rätta mig när jag stavar fel i bloggen? Eller så skulle jag inte bry mig?

Angående engelskan i gårdagens inlägg så hade jag faktiskt inte koll på den rätta stavningen först, och tänkte att om jag skulle råka ha fel så skulle jag nog få höra det i evigheter. Men när jag kom hem idag så kollade jag hur det egentligen låg till, så nu kanske jag klarar mig. Och det är nog första gången ett av mina inlägg fått till en reell förändring. Helt magiskt!

Nej, jag tänkte inte göra om det här till en hatblogg, modeblogg eller språkblogg. Foo Physics, om jag hade översatt det till svenska så hade det blivit Påhittad Fysik eller liknande. Ibland är saker sanna, ibland kluriga, och andra gånger så kanske saker inte håller för en djupare granskning. Påhittade fakta räcker ofta långt.

Vissa hamnar alltid i argumentationer med andra, de kan aldrig vara överens verkar det som. Har svårt att förstå det. Ibland försöker jag vara mer sån, mestadels för att jag vanligtvis känner mig väldigt dålig på konfrontationer. Brukar helst undvika det så långt som möjligt, även om jag inte brukar backa när det väl gäller. Ofta är det enklare och mer smärtfritt att göra sig av med bagaget direkt.

Sen det här med att ta beslut, att välja sida i olika frågor. Kring vissa saker har jag en bestämd åsikt, men det händer ofta att jag inte lyckas komma fram till ett för eller emot. Balanserar på mitten, ser argumenten från bådas synvinkel, försöker alltid jämna ut. Intar alltid medlarens roll. Det är enklare med matematik, där kan jag se vad som är rätt svar.