fredag, december 05, 2008

Inte Gallagher

Jag körde en wikipedia-vända för en liten stund sedan. Var ett tag sen jag gjorde det, lite trist att man tappat stinget. Alltid gött att läsa om lite blandade saker, och intressant att följa hur det var man kom till slutstationen.

Småkollade på Serenity, en sci-fi film som gick nu under kvällen. Tyvärr var jag tvungen att avbryta det för att se Hell's Kitchen, men såg faktiskt slutet på filmen lite senare. Men jag tänkte att jag kunde kolla på Wikipedia för att se vilka bitar av handlingen jag missat. Hade väl ändå hyfsad koll, missade bara bitar i mitten, men kul att läsa. Efter hoppande mellan en bunte skådisar så hamnade jag till slut vid en särskild person.

Har du en favoritskådespelare? Jag vet att det är maskulin form på det ordet, men orkar inte skriva skådespelerska också. I vilket fall, det är en sån grej som man kan ha olika perioder med. Jag kommer ihåg under den tiden när Fight Club, Rounders och American History X kom, då fick jag nog min första favorit som jag minns hyfsat tydligt. Edward Norton, vilken kille alltså. Bra filmer var det också. Det kändes som att det bara kom bra filmer med honom där han gjorde "coola" roller, även om det kunde röra sig om en nazist, störd person, eller bara ett riktigt kräk. Men sen kom The Score och The Italian Job t ex, och helt plötsligt var det svårare att gilla honom. Visst, nu har han gjort Hulken, så det kanske vänder igen, men för tillfället är han ingen garanti direkt.

Tom Hanks är en kille som alltid finns i bakhuvudet också. Gällande filmer då. Sjukt många bra filmer han gjort, förr var han alltid bara den roliga killen i olika komedier, men en sån roll hade känts helt främmande idag. Förr var det Big, filmen där han är polis med en hund, nån film där han är stå upp-komiker, eller varför inte Joe och vulkanen? Sen någonstans där kom Philadelphia, även om jag inte har sett den. Men ni kanske har bättre koll på fortsättningen? Forrest Gump, Rädda Menige Ryan, Cast Away, The Terminal. Sjukligt bra filmer hela högen, där de två första kanske är bland de 10 bästa filmerna någonsin. Men han har aldrig varit en helt självklar favorit trots allt, även om jag gillar honom. Men hellre Hanks för några år sen än post-da Vinci Hanks.

Men nu får jag återkomma till wikipedia och personen som jag fann där. Också en kille som alltid är bra, och har en grymt bra röst som alltid är go att höra. Han spelar oftast good guy vad jag vet, det enda jag kommer på sådär direkt där han inte är det är Batman Begins. Även om han verkar vara det först. Känns som att han alltid höjer filmer, även om det ibland känns som att det slutar lite väl ofta med att han dör. Han dog i Star Wars: The Phantom Menace, Batman Begins, och på tok för tidigt i Kingdom of Heaven. Med honom i livet hade filmen nog kunnat kallas bra. Liam Neeson.

7 Comments:

At 11:38 em, Blogger daniel said...

Liam Neesons basta film ar Schindler's List dar han givietvis ocksa dor...

 
At 12:41 fm, Blogger Sajmon said...

Jag såg den nån gång på historian i högstadiet, men hade inte koll på hur den slutade faktiskt. Vet att det hör till en av "måste"-filmerna, men det spelar mindre roll.

 
At 1:13 em, Blogger .gustav said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 
At 1:14 em, Blogger .gustav said...

Tom Hanks har faktiskt gjort väldigt bra filmer. Men som du säger så känns Hanks 'ála da Vinci koden inte särskilt intressant alls.

Neeson är bra, men inte sådär jättespännande enligt mig.

 
At 1:19 em, Blogger Sajmon said...

Kanske inte spännande, men det är något med honom som gör att han måste gillas. Kanske är det mest hans röst som gör det hela, vet inte säkert.

 
At 12:37 fm, Blogger daniel said...

Har Neeson någonsin gjort en oseriös roll? Love Actually är tveksam, men jag gillar den filmen... kanske är det för miss Knightley men ändå.

Jag håller nog med Guzz ändå och rankar pre-Dan Brown Tom Hanks hörge än Liam. Såg en preview för "Änglar och Demoner" och känner att jag måste se den bara därför att...

 
At 11:36 em, Blogger Sajmon said...

Jag har inte sett Love Actually, så kan inte säga så mycket om den..

Jag ser det som en självklarhet att Tom Hanks har gjort fler och bättre filmer än Liam, men jag kom att tänka på hur bra han är efter att ha sett inledningen av Kingdom of Heaven. Och han var ju faktiskt kung i förra Batman-filmen. Lite som en ond Qui-Gon Jinn.

 

Skicka en kommentar

<< Home