fredag, januari 09, 2009

2008

Ok, tänkte se om jag kunde fixa en liten lista angående förra året. Det går ju ändå inget på tv just nu. Inget står i någon särskild ordning. Möjligtvis stundtals bokstavsordning.

Musik

Band jag har lyssnat mest på:

-Coldplay. Ny skiva. Bra skiva.
-Foo Fighers. De håller. Många bra låtar.
-The Killers. Kan inte tröttna på Sam's Town. "We hope you enjoyed your stay!"
-Radiohead. Jigsaw falling into place fick mig att äntligen börja lyssna på detta helt fantastiska band.

Nya upptäckter:

-Radiohead. Sjukt sent på det, men lätt värt att lyssna på.
-Loney Dear. Släpper snart den skiva som jag ser fram emot mer än något annat som släpps under detta året.

Band som tappat lite av sin speltid:

-Damien Rice. Har lite svårt att connecta med några av de gamla favoriterna numera. Men visst, några är fortfarande kungligt bra.
-Simon & Garfunkel. Det blev inte av bara.
-System of a Down. Har kanske tappat lite av min aggressivitet?

Har ju helt klart blivit enskilda låtar av artister som man gillat, men listade de jag lyssnat mig in på hyfsat seriöst.

Bästa spelningar:
-Loney dear. En stämning som inte går att klå. Sällan jag har fastnat så snabbt för en artist. Värt en frizon-biljett.
-Coldplay. Mäktigare känsla går knappt att uppnå. Och att se Chris Martin sjunga The Scientist på 5 meters avstånd var hyfsat nice. Gåshud.

Film

Har kollat lite listor på vad folk listat som sina favoriter under året. Men jag kan nog faktiskt inte ha med There will be blood och No country for old men. De lämnade inte kvar nån riktig känsla inom mig.

Toppen.

-The Darjeeling Limited. Wes Anderson är tillbaka. Innehåller förra årets roligaste scen där jag fick göra mitt bästa för att sluta skratta någon minut efteråt.
-Wall-E. Såg jag den före eller efter nyår? T o m bättre än vad jag trodde trots mina höga förväntningar.

Har varit mycket på bio under året, ändå så kommer jag inte på någon av dem som jag tvunget vill ha med på listan.

Övrigt

-Gick från att vara dubbel till att bli singel. Det är roligare när det går från andra hållet.
-Åre. Har inget särskilt minne från den resan.
-Gitarr. Får se om det blir en comeback det här året.
-Blev vaktmästare. Slutade vara vaktmästare.

Skulle jag sammanfatta mit år som gått med ett enda ord så vet jag nog vilket som passar bäst. Avslut. Jag gjorde t ex många mål i fotbollsturneringen i Åhus. Eller att förhållande tog slut. Eller att jag slutade med knarket. Det kan innebära många olika saker. Men avslut känns helt klart bäst passande.